Alle hens aan dek!

De conclusie

Daar zat ik dan, tijdens onze wekelijkse sessie. Ik rond mijn verslag af van hoe ik me de laatste weken voel en zeg: ‘maar ik ben ervan overtuigd dat ik niet depressief ben’. Ze kijkt me aan en zegt dat ze het er helemaal niet mee eens is. Dat ze denkt dat ik juist wel depressief ben. En eigenlijk wist ik het wel (heel diep van binnen) maar ik wilde het niet! De tranen biggelen over mijn wangen en ik voel me intens verdrietig. En gek genoeg ook opgelucht.

Het monster

“Alweer!” denk ik. En ik probeer mezelf niet meteen op mijn kop te geven. Want dat is wel een gewoonte van mij die ik aan het afleren ben. Ja, alweer en dat is ook niet zo raar gezien de omstandigheden. Maar toch, het went nooit. Dit is namelijk iets dat vaker terug komt. Het hoort bij mij en het is iets waarmee ik moet leren leven. Depressie is het monster dat bij mij altijd op de loer zit. Soms steekt het de kop op, meestal houdt hij zich koest, maar hij blijft altijd aanwezig. En als de depressie het monster is, dan ben ik de dompteur. Dat is wel een mooie vergelijking.

Het lijf

Ik heb in de loop der jaren wel geleerd hoe ik er mee om moet gaan. Gezond eten en drinken, genoeg slapen en voldoende bewegen is natuurlijk voor iedereen goed. Maar voor mij is de noodzaak daarvan nét wat hoger. Dus ik let daar extra goed op. Ik eet gezond, drink liters kruidenthee en beweeg meer dan de gemiddelde persoon. Alleen dat slapen vind ik wel lastig. Vaak heb ik het idee dat er niet genoeg uren in een dag zitten, daardoor ga ik vaak te laat naar bed. Ja, ik weet dat het stom is maar zo gaat het wel.

En ik vind het gelukkig heerlijk om te bewegen. Dansen is mijn passie en ik doe graag pilates (waarin ik ook les geef) en yoga. Dus dat bewegen zit wel goed. Verder zou ik eigenlijk elke dag minimaal een half uur buiten moeten doorbrengen. Daar probeer ik echt op te letten, maar ook dat lukt niet altijd. Toch denk ik dat ik redelijk goed scoor als ik het zou vergelijken met de gemiddelde persoon. Je moet toch wel een beetje kunnen blijven relativeren heh?! Dus dat doe ik dan ook.

Het hoofd

Behalve het lijf hebben we ook nog onze gedachten en alles wat zich verder afspeelt in je hoofd. Dat is misschien net zo belangrijk als het zorgen voor je lijf. Ik vind het wel makkelijker om goed voor mijn lijf te zorgen dan de uitdagingen te trotseren die het hoofd te bieden heeft. Als ik mezelf vergelijk met een computer, dan is mijn lijf de hardware en wat er zich in mijn hoofd afspeelt de software. De software is geprogrammeerd door de impulsen die ik heb gekregen van buitenaf. Denk daarbij aan opvoeding, omgeving, familie, vrienden, docenten. Daarnaast had mijn software al een basis: de genen en wat unieke kenmerken van mijzelf. Dit alles gecombineerd is wie ik geworden ben. Het heeft mijn persoonlijkheid bepaald met hier en daar wat bugs. Die bugs daar werk ik nu al een behoorlijke tijd aan. Want uiteindelijk ben ik geen computer en spelen er allerlei andere factoren mee die het allemaal wat lastiger maken. Het is lastig maar niet onmogelijk.

Opgelucht?

Ik ben opgelucht omdat ik nu beter weet wat ik kan doen wanneer ik depressief ben. Dus ik heb een soort lijstje in mijn hoofd van dingen die ik kan doen. Dingen waar ik rekening mee kan houden of waar ik meer aandacht aan zou kunnen geven. Het is niet zo dat voor iedereen hetzelfde werkt. Maar er zijn wel raakvlakken. En ik ontdek nog steeds nieuwe dingen of dat dingen die eerst helpend waren niet meer werken. Dat kan ook. Zo weet ik nu dat het iets tijdelijks is en zeg ik tegen mezelf dat dit ook weer over gaat. Wacht, ik maak een lijstje:

  • Het is tijdelijk
  • Het gaat weer over
  • Heb geduld
  • Zorg goed voor jezelf
  • Zorg voor structuur: op tijd naar bed, op tijd opstaan
  • Luister goed naar je lijf
  • Zet wekkertjes
  • Neem voldoende rust
  • Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning
  • Ga elke dag minimaal 30 minuten naar buiten
  • Beweeg elke dag minimaal 30 minuten: wandelen, yoga
  • Schrijf elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent en waarom
  • Eet gezond
  • Onderhoudt je sociale contacten
  • Geef iemand een compliment
  • Wees mindful
  • Geef duidelijk je grenzen aan
  • Heb compassie voor jezelf
  • Heb vertrouwen in jezelf
  • Doe elke dag iets waar je blij van wordt: ontwerp, zing, dans, schrijf
  • Luister naar je favoriete muziek

Een kleine toelichting

Wekkertjes zetten? Hoor ik je al denken! Ja, dat moet soms want ik heb nogal de neiging om door te gaan met werken, klussen, tuinieren of waar ik dan ook mee bezig ben. En daar ga ik dan zo in op dat ik vergeet te eten, pauzes te nemen en de balans tussen inspanning en ontspanning helemaal weg is. Dat is voor een keer misschien niet zo erg, maar wel als het iets structureels wordt.
Elke dag minimaal 30 minuten naar buiten? En dan ook nog minimaal 30 minuten bewegen? Ja, dat kan ik mooi combineren. Of ik ga met een boekje buiten zitten en doe dan later op de dag yoga. Het is ook geen ramp als het niet elke dag lukt, maar wel een mooi streven.
Een dankbaarheids dagboek bijhouden is een handige manier om meer te leren focussen op de positieve dingen in mijn leven. Waarin ik drie dingen opschrijf waar ik dankbaar voor ben en waarom. Het schrijven helpt omdat het daardoor beter blijft hangen in mijn bewustzijn. En terugdenken aan de situatie zorgt voor een soort herhaling waardoor ik het als het ware nog een keer beleef. Daarmee doe ik ook meteen iets waar ik blij van wordt. Het herbeleven van positieve ervaringen.

Het is best wel een lange lijst, zeker wanneer je bedenkt dat hij vast niet compleet is. Ik ben vast het een en ander vergeten. Maar het gaat erom dat ik iets heb om op terug te vallen. Het is geen oplossing. Het is een leidraad, zeker niet een lijst van ‘dit móet je doen!’ maar eerder een lijst van ‘dit zou je kúnnen doen’. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Misschien heb je al zo’n lijst maar was je je er nog niet van bewust. Schrijf het eens op! Hoe ziet jouw lijst eruit?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.